Sodyum Minerali Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?
15 Mayıs 2024

Sodyum Minerali Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?

Sodyum minerali, sodyumun sağlık için ne denli faydalı olduğu bilinmez. Sodyum, yemeklerde kullanılan normal tuzun %40'ını oluşturan, sağlık için faydalı bir mineral türüdür. Diğer minerallerden farklı olarak çekici bir tada sahiptir. Sodyum kan basıncını düzenlemek için vücut için mutlaka gereklidir. Ayrıca sinir ve kas sağlığı için de önemi büyüktür. Sodyum PH seviyesi ve hidrasyon dengesini koruyucu etkiye sahip olduğu için kas kasılmaları ve sinirlerde yaşanan gerginlikleri önleyici etkiye sahiptir.

Vücutta yaşanan sodyum eksikliği böbrek ve kal rahatsızlıkları başta olmak üzere kan basıncının da yükselmesine yol açabilir. Bu nedenle sağlığı korumak için sodyumun düzenli olarak alınması gerekir. Sodyumun en sağlıklı şekilde alınması için doğal yollar tercih edilmelidir. Bu nedenle sodyum içeriği olan besinlerin tüketilmesi gerekir.

Sodyum kas ve sinir sağlığı, böbrek ve kalp rahatsızlıkları başta olmak üzere genel vücut sağlığını koruyucu etkiyi sahip olduğu için sodyum içerikli besinlerin tüketimi bu anlamda hayati önem taşımaktadır. Bol miktarda sodyum yüksek kan basıncına katkıda bulunur. Dolayısı ile kalp kasının kasılmasını kolaylaştırır. Ayrıca besinlerin hücre içine taşınmasında görevi vardır. Bağırsaklar tarafından emilir ve böbreklerde tutulur. Sodyum eksikliğinde kişide zihinsel zayıflık, baş dönmesi, düşük tansiyon, anne sütünde azalma, kas krampları, baş ağrısı, kilo kaybı, kusma, iştahsızlık, çarpıntı ve sıcağa dayanıksızlık gibi şikâyetler ortaya çıkabilir. Sodyum ihtiyacı geleneksel yemek tuzlarından karşılanabilir. Ayrı zamanda, zeytin, peynir ve turşu gibi gıdalar tarafından da sodyum ihtiyacı desteklenebilir. Vücudun sıvı dengesini ayarlama özelliğine sahip olan sodyum, vücutta en çok bulunan mineral türüdür.

Sodyum Mineralinin Faydaları Nelerdir?
  • Sodyum besinlerin hücre zarından geçişini kolaylaştırarak hücrelerin yeteri kadar beslenmesine yardımcı olur.
  • Asit ve baz dengesinin korunmasına yardımcı olur.
  • Sinir sisteminin sağlıklı ve fonksiyonel bir şekilde çalışmasını sağlar.
  • Böbrek yetmezliği, uzun dönem süren ishal ve kusma haricinde vücutta pek eksikliği yaşanmaz.
  • Sodyum eksikliği nedeniyle kas krampları, konsantrasyon bozukluğu, tansiyon düşüklüğü, halsizlik ve mide bulantısı yaşanabilir.
  • Sodyum terleme yolu ile vücutta eksildiğinden özellikle sıcak havalarda sodyum tüketimine dikkat edilmelidir.
Sodyum Mineralinin Eksikliği ve Zararları Nelerdir?
  • Sodyum eksikliği kas ve sinir hücrelerinin fonksiyonlarının bozulmasına neden olur. Ayrıca kalp faaliyetleri ve metabolizma fonksiyonları için de gerekli bir mineral olduğundan eksikliğinde metabolizma ve kalp sıkıntıları yaşanabilir.
  • Sodyum minerali vücutta su dengesi için önemlidir. Eksikliğinde yaşanan sıkıntılar vücutta ne oranda eksik ve bu eksiklik ne zamandır devam ediyor gibi durumlara bağlı olarak değişebilir.
  • Sodyum eksikliği mide ve bağırsakları olumsuz yönde etkiler. Sodyum eksikliği nedeniyle kusma, mide bulantısı ve iştah kaybı yaşanabilir. Kusma şiddetli bir şekilde devam ediyorsa yaşanan belirtilerin şiddeti artabilir.
  • Beyin fonksiyonlarını olumsuz etkiler. Uzun süre devam edildiğinde ve önlem alınmadığında bilinç kaybı ve koma gibi ciddi semptomlara yol açabilir.
Sodyum Minerali Eksikliği Neden Olur?
  • Sodyum eksikliği yetersiz tuz tüketimi
  • Tuz tüketimini karşılamayacak şekilde fazla su tüketimi
  • İshal ve kusma
  • Yanık
  • Böbrek hastalıkları
  • Aşırı terleme gibi nedenlerden dolayı yaşanır.
  • Sodyum mineralinin fazlası terleme ve idrar yolu ile vücuttan doğal bir şekilde dışarı atılır.
  • Sodyum Fazlalığı Nedenleri
  • Fazla tuz tüketmek
  • Yeteri kadar su tüketmemek
  • İshal ya da kusma gibi rahatsızlıklar nedeniyle vücutta fazla su kaybı yaşamak sıralanabilir.
Günlük Sodyum Minerali İhtiyacı Ne Kadardır?

Normal kilolara sahip olan erişkin bireylerde günlük sodyum minerali gereksinimi 2-3 gr kadardır. Bu oran yaklaşık 5 gr tuzdan rahatlıkla karşılanabilir. Eğer ishal ve kusma gibi şikâyetler varsa kaybedilen sodyum mineralini tekrar kazanmak için su ile bir miktar tuz alımı yapılmalıdır. İhtiyaç duyulan sodyum miktarı gebelik döneminde artış gösterir. Gebelerde artan ihtiyaç hipertansiyon hastalarında tam tersi azalır.

Sodyum Minerali İçeren Besinler
  • Peynir, tereyağı
  • Tuzlu kuru yemişler
  • Şarküteri ürünleri
  • İşlenmiş kümes hayvanları
  • Konserve ürünler
  • Hamur işleri, ekmek, bisküvi
  • Salata sosları, ketçap, mayonez, hardal
  • Pastırma, sosis, işlenmiş et, salam olarak sıralanabilir.

Sodyum Minerali Yorumları

İlk yorumu siz yapmak istermisiniz?

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Sodyum Bikarbonat Formülü

Sodyum Bikarbonat Formülü

Sodyum Peroksit Nedir?

Sodyum Peroksit Nedir?

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Sodyum Karbonat Formülü Sodyum Karbonat Kullanım Alanları

Sodyum Karbonat Formülü Sodyum Karbonat Kullanım Alanları

Sodyum Sülfür Kullanım Alanları

Sodyum Sülfür Kullanım Alanları

Sodyum Tripolifosfat Kimyasal Formülü

Sodyum Tripolifosfat Kimyasal Formülü

Sodyum Yüksekliği Belirtileri ve Tedavisi

Sodyum Yüksekliği Belirtileri ve Tedavisi

Benzen Kimyasal Özellikler

Benzen Kimyasal Özellikler

Güncel

Sodyum Valproat İçeren İlaçları

Sodyum Valproat İçeren İlaçları

Güncel

Sodyum Poliakrilatın Şekli

Sodyum Poliakrilatın Şekli

Sodyum Klorür Formülü

Sodyum Klorür Formülü

Sodyumun Görevleri Nelerdir?

Sodyumun Görevleri Nelerdir?

Sodyum Asit Pirofosfat Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?

Sodyum Asit Pirofosfat Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?

H2o2 Kullanım Alanları Nerelerdir?

H2o2 Kullanım Alanları Nerelerdir?

Sodyum Diyeti Tarifi ve Malzemeleri

Sodyum Diyeti Tarifi ve Malzemeleri

Sodyum Fazlalığı Nedenleri?

Sodyum Fazlalığı Nedenleri?

Instagram

  • galeri1
  • galeri2
  • galeri3
  • galeri4
  • galeri5
  • galeri6